De fleste af os bruger i dag internettet dagligt og når det engang imellem er nede, så opdager vi hvor meget vi er blevet afhængige af det. Uanset om det er fordi vi skal sende e-mails, læse nyheder eller handle online, så er nettet blevet en integreret del af vores daglige liv.
Derfor er det også meget naturligt, at man som virksomhed bliver nødt til at være synlig online, så ens kunder kan finde en. Med ”synlig” tænker jeg ikke kun på, at man skal bruge sin hjemmeside som et online visitkort (det er der stadig mange der gør), men derimod, at man aktivt skal tale til sine kunder og kommende kunder og få dem til at handle.
Når det kommer til at en effektiv online markedsføring indsats, så er der tre vigtige ting, der gør sig gældende:
Find de rigtige søgeord
Der findes gode og dårlige søgeord. De dårlige søgeord er dem der enten ikke er nogen der søger efter eller dem som folk muligvis søger efter, men hvor deres intention ikke er at handle hos dig.
Omvendt, så er de gode søgeord netop det modsatte. Altså dem hvor der er folk der specifikt leder efter det du tilbyder og hvor de er på et punkt i processen, hvor de er klar til at købe.
Heldigvis er internettet meget taknemmeligt og man kan ofte meget nemt måle sig til, hvilke ord der er de gode og hvilke der er de dårlige. Med lidt erfaring kan man også komme med kvalificerede gæt inden man overhovedet går i gang.
Overvej hvor de besøgende skal komme fra
Selvom mange tror, at online mediet kun er én ting, så er der mange veje til Rom. Du kan få besøg til din hjemmeside fra søgemaskinerne, hvilket du nok havde gættet, men du kan også vælge at købe dig til trafikken via reklamer. Google’s Adwords program er blandt andet en af de meget populære løsninger til netop dette.
Det stopper dog ikke der. Der er 10, 20, 30 eller flere metoder til at få nye potentielle kunder forbi din hjemmeside, så det er bare om at være kreativ og finde en god samarbejdspartner (se senere).
Find en kompetent samarbejdspartner
Som virksomhed har du nok dine kompetencer et helt andet sted end indenfor markedsføring på internettet og det er helt ok. Det vigtige inden man går i gang er, at man finder en virksomhed med speciale i netop at gøre din hjemmeside synlig for de rigtige personer og at de er i stand til at få de potentielle kunder til at købe hos dig i stor stil.
Men valg af en samarbejdspartner er svært. Det bedste du kan gøre er, at lytte til folk du kender og tage udgangspunkt i deres anbefalinger. HUSK dog altid, kun at gøre brug af anbefalinger fra folk, der rent faktisk har benyttet en service med et godt resultat og ikke blot anbefalinger hvor nogen kender nogen der vist nok engang var gode til noget. Det ender ofte galt og bliver gerne meget dyrt.