Det er ikke helt billigt, at udskifte en eksisterende server med en ny. Der kan nemlig være mange udgifter forbundet med at anskaffe sig en ny server.
1) For det første, er der selvfølgelig selve udgiften til den nye hardware
2) For det andet, skal der investeres i noget software til serveren
3) For det tredje, skal softwaren installeres og konfigureres
Hvis nu man kunne slippe for en eller flere af disse udgifter, vil det jo kunne betyde en ganske betydelig besparelse og man kan således anskaffe sig en ny server noget billigere.
Og det kan faktisk godt lade sig gøre! Denne artikel hos Systemservice forklarer, hvordan man ved hjælp af virtualiseringssystemet VMware kan flytte sin serverinstallation incl. programmer, opsætning osv. til en helt ny server.
VMware stiller nogle værktøjer til rådighed, hvormed man kan eksportere den gamle server, med programmer, data osv. ud i en backup fil og herefter køre det hele ind på en helt ny server, som er installeret med VMware softwaren. På den måde sparer man mange timer til installation og opsætning af ny software. Og ydermere sparer man også udgiften til ny software, da man simpelthen genbruger hele systemet fra den gamle server.
For at ovenstående operation bliver en succes kræver det selvfølgelig, at det gamle softwaresystem fungere som det skal og ydermere, skal man selvfølgelig sørge for at have styr på sine licenser, så man ikke overtræder nogle licensregler ved at flytte rund på softwaren på denne måde. Men er der styr på disse ting, kan man få opgraderet sit serversystem på en ganske smertefri og noget billigere måde, end det ville være tilfældet, hvis man skulle starte helt fra bunden.