Så snart vinteren nærmer sig er der stor opmærksomhed om bilisterne. Trafikmeldinger om glatte veje og advarsler om at køre i god tid, påmindelser om at skifte til vinterdæk, osv. Men faktisk er der god grund til at yde en lignende service for cyklisterne, da ikke alle kan formodes at have et alternativ til cyklen, selv om vejret viser tænder. Imidlertid er der også nogle ting, man selv kan gøre, når sæsonen for glatte veje og snevejr sætter ind.
Har du nogensinde tænkt over, hvorfor postbudet altid kører rundt på en damecykel? Det, de kalder “en cykel med lav indstigning”? Årsagen er dovenskab: hvis man skal af – og på cyklen mange gange, bliver det bare for besværligt i længden at skulle svinge sit ben hele vejen udenom. Med en damecykel kan man derimod snige sig op på sadlen ad genvejen, og med et stort læs på cyklen giver det faktisk rigtig god mening. Risikoen for at vælte i af- og påstigningen er nemlig også væsentligt mindre. Af samme grund kan det kraftigt anbefales at køre på damecykel, når det er glat. Dels er af – og påstigningen sikrere, og dels er der bedre mulighed for at komme af cyklen i en fart, hvis (når) man skrider ud.
En anden forholdsregel, man selv kan tage som cyklist, er at skifte til vinterdæk. Det lyder som en vittighed, men andre steder i verden skifter man i stor alvor cykeldæk to gange om året. Måske tager vi så let på det, fordi vi er vant til at have så lidt vinter i Danmark, at risikoen for at skulle køre glatbanekørsel på cykelstien er begrænset. Men bliver det vinter for alvor, er vinterdæk på cyklen ikke desto mindre en rigtig god idé.
En tredje ting, man kan gøre for at gøre cyklistlivet nemmere for sig selv om vinteren er, at gentænke sin daglige cykelrute. Skal den lægges om for at ramme en ryddet vej eller cykelsti eller for at minimere antallet af sving og opbremsninger? Problemet kan være, at en ryddet vej skaber totalt kaos for cyklister, fordi den ryddede sne fylder hele rabatten eller cykelstien. Det kan derfor spare mange blå mærker at se på kortet inden man kører hjemmefra.
Og til slut formaningerne: en hue, der kan være under cykelhjelmen. Reflekser udenpå tøjet og ordentligt lys på cyklen. De nye reelight-dynamoer er en rigtig god idé for alle dem, der har tendens til at glemme cykellygterne eller som hele tiden løber tør for batterier. Også er de i øvrigt væsentligt mere miljøvenlige, men det er en helt anden snak.