Det er jo altid en udfordring, når man skal til at finde sig et word kursus. For, hvis der er noget der er rigeligt af på nettet når man søger så er det forskellige udbydere af ikke bare word kurser, men it kurser generelt. Det kan være noget af en jungle at kigge rundt i, og naturligt nok så vil man gerne kigge sig lidt for så man ikke havner i en situation hvor man køber katten i sækken. Eller sagt på godt gammeldags dansk – køber sig et word kursus som ikke er pengene værd.
Den situation har jeg skam også stået i flere gange – indtil vi fandt vores faste leverandør af word kurser og jeg startede ud på samme måde som mange andre, med netop bare at kigge sig for på nettet, læse lidt hvad andre havde skrevet og så ellers prøve sig fast frem. Det virker sådan set også meget godt – altså lige bortset fra det faktum at man hurtigt kommer i klemme og mister ret mange penge, hvis ikke kurset er det værd som de lover det skal være værd.
Jeg begyndte at følge følgende opskrift når jeg skulle finde kursus indenfor Word eller andre IT kurser.
- Udvælg 5-10 leverandører jeg synes der levede op til det jeg skulle bruge
- Kontakt dem via. mail
- samle priser, feedback, responstid og salgsbrev i en excel fil
udfra det der fandt jeg hurtigt ud af at der var nogle der var gode, nogle der var mindre gode og andre igen der var helt katastrofale. Naturligvis fortæller dette ikke noget om kvaliteten af kurset – men det fortæller noget om deres vilje til at handle med kunderne. Eksempelvis oplevede jeg meget stor forskel på hvor lang en responstid der var fra jeg skrev en mail og til der blev svaret tilbage. Der var faktisk sågar nogle der aldrig svarede tilbage. Det er klart, de røg ud med det samme. Der var nogle der svarede indenfor et par timer og nogle tog et døgns tid. Jeg vil gerne have enleverandør der er klar ved tasterne til at hjælpe mig når jeg har problemer. Så dem der var hurtigst på tasterne det var også dem der gik videre.
Så var der leverandører, der ikke formåede at levere et ordentligt velformuleret salgsbrev. Eller et brev der blot fortalte prisen og ikke hvem og hvad de stod for. De røg også ud af puljen og til sidst så stod jeg tilbage med 2 leverandører som jeg mente der kunne de jeg bad dem om og som samtidig var klar på at hjælpe mig som kunde.
De to jeg nu havde tilbage, dem kontaktede jeg telefonisk og udfra samtalen der kunne jeg faktisk hurtigt vurdere om det var værd at gå videre. Til slut der insisterede jeg på at snakke direkte med kursuslederen for at afklare indhold. Virkede kursuslederen til at have forståelse for både det faglige men i ligeså høj grad også de kulturelt betinget parametre der er i vores virskomhed. Så fik de ordren.
Det kan virke omstændeligt – men tror mig det virker 🙂
Jeg har så sidenhen fundet en leverandør der kan hjælpe mig med at give mig de forskellige word leverandører der er på markedet på en god måde. Det virker også ganske fornuftigt. Du kan se dem her